Nagy az izgalom azokban a családokban, ahol most lesz kisiskolás a gyermek. Nem véletlenül, hiszen az első osztály élményei évekre meghatározzák a gyermek iskolához és tanuláshoz való viszonyát. Minden szülőben él a szorongás, milyen lesz az iskola, hogyan állja meg az ő gyermeke a helyét az új körülmények között.
Ha gyermeked első osztályos lesz szeptemberben, akkor valószínűleg már te is sok hasonló kijelentéssel találkoztál:
„Az óvoda és az iskola között lévő szakadék nagyon megnehezíti a gyerekek és a szülők dolgát…”
Ezt támasztják alá az anyukás csoportokban és az élőszóban keringő történetek olyan kisiskolásokról, akik az első hónap végére nemcsak az iskolát, hanem a tanulást is „megutálták”, illetve olyan kétségbeesett szülőkről akik úgy érzik az iskolai nehézségek uralják az életüket.
A szakemberek szerint tovább bonyolítja a helyzetet, hogy 2020 január elseje óta a hatéves kort betöltött gyermekek számára kötelezővé vált az iskolakezdés. Persze lehet halasztást kérni, de már nem a szülők és az óvónők döntenek a gyermek iskolaérettségéről és az iskolába lépés időpontjáról.
Ha egy pillanatra belegondolunk, kapásból sorolni tudjuk a lehetséges okokat: új intézmény, új közösség, más szabályrendszer, 45 perces órák, a játék helyett a tanulásé a főszerep, elvárások, értékelés stb.
…ám ez még nem minden!
A probléma annyira szembetűnő, hogy hazánkban számos kutatás foglalkozott a miértek feltárásával. A vizsgálatok eredményei nagyrészt megerősítették a feltevéseket, mely szerint az alaptevékenység, a környezet és az elvárásrendszer megváltozása nagyban hozzájárul az átmenet nehézségéhez.
A kutatások során azonban napvilágra került egy kimondottan meglepő tény is: az óvodapedagógusok és a tanítók az iskolakezdés szempontjából más és más képességeket tartanak fontosnak.
Ahogy Dr. Hegyi Ildikó pszichológus fogalmaz:
Sajnos nagyon is lehetséges!
A jó hír, hogy vannak már olyan kezdeményezések, amelyek célja, hogy az óvoda és iskola között helyreálljon a kapcsolat és a kommunikáció, hogy az iskolakezdéshez szükséges képességek mivolta egyértelmű legyen mindenki számára és a két intézmény szerves együttműködésében megvalósuljon a zökkenőmentes átmenet.
Jelenleg ezek helyi szintű, főleg falvakban megvalósuló- kezdeményezések, de reméljük az elkövetkező években úgynevezett „jó gyakorlatként” országosan is elterjednek.
Érthető, hogy bármily örvendetesek is ezek a kezdeményezések, azokat a szülőket nem nyugtatja meg, akiknek gyermeke idén kezdi az iskolát. Természetesen Ők is szeretnék, hogy gyermekük birtokában legyen mindazoknak a készségeknek és tudásnak, amelyek a sikeres iskolakezdéshez – a későbbiekben pedig az eredményes iskolásévekhez – szükségesek.